docenten gezocht

Start jij een idealenschool in jouw stad?

Ben jij een ervaren idealist, die ervoor wil zorgen dat meer mensen iets gaan doen met hun idealen? Heb je zelf al een of meerdere initiatieven ontwikkeld om de wereld beter te maken, en heb je zin om die ervaring te delen? Doe dan met ons mee en begin een idealenschool in jouw stad.

Het afgelopen jaar is deze praktijkschool voor idealen succesvol gestart in Amsterdam en Rotterdam, maar potentiële idealisten wonen overal. We willen dus graag uitbreiden, en met elkaar een beweging vormen van idealisten in Nederland die allemaal kleine stappen zetten in grote idealen.
Geloof jij ook dat we idealisten nodig hebben die gaan doen, die in actie komen en elkaar daarin steunen? Ben jij eigenlijk gewoon een idealen-docent? Meld je dan aan voor de info-zoom op woensdagavond 17 januari door ons een mailtje te sturen via johannes@hoedanwel.nl

Wat is de idealenschool?

De idealenschool is de praktijkschool voor idealen, in 2023 gestart door ons: Johannes van den Akker & Suzan Doodeman, twee pragmatisch idealisten die inmiddels 10 jaar samenwerken in de firma Hoe Dan Wel om mensen en organisaties te helpen iets te gaan doen met hun idealen. Daarnaast werken we al jaren aan onze eigen idealen, zoals een opvang voor dakloze gezinnen en een eerlijker vluchtelingenbeleid in Europa. Niet door te praten maar door te doen. Hierover schreven we het boek ‘Hoe dan wel. Lees dit boek en maak je idealen waar.’ dat in 2022 verscheen bij Uitgeverij Ten Have.

De idealenschool is – net als het boek – voor mensen die denken dat het beter kan en daarmee aan de slag willen. Of het nu gaat om sociale rechtvaardigheid, duurzaamheid, of mentaal welzijn: bij de idealenschool ga je van ideaal naar idee naar uitvoering. Op dit moment hebben we twee smaken. De avondschool – waar we nu docenten voor zoeken – waarbij je in zes avonden grip krijgt op je ideaal en dat om weet te zetten in actie. Daarnaast hebben we de dagschool voor idealisten met een plan, die een maatschappelijk initiatief of sociale onderneming op poten wil zetten.

Wat vraagt het van jou:
  • Je kan goed met een groep werken en een veilige ruimte creëren voor de deelnemers om nieuwe dingen te proberen.
  • Je hebt er lol in om mensen in beweging te krijgen, ook als ze tegen (hun eigen) weerstand aanlopen.
  • Je hebt een (tweewekelijkse) vaste avond beschikbaar in de maanden april/mei/juni 2024.
  • Je hebt een Hoe Dan Wel-mentaliteit: je blijft zoeken naar routes en mogelijkheden gericht op concreet resultaat.
  • Intussen stem je je werkwijze altijd af op wie je voor je hebt. Wat werkt bij deze persoon? Wat heeft iemand nodig om verder te komen?
  • Je geeft bekendheid aan de idealenschool en werft deelnemers in je eigen omgeving en netwerk.
Wat bieden we jou:
  • De idealenschoolmethode
  • Een trainingsdag om je de methode eigen te maken, samen met de andere docenten
  • Appgroep waarin we elkaar op de hoogte houden van successen, mislukkingen en goede ideeën voor in het programma.
  • Docentenoverleg: halverwege de opleiding.
  • Onze hulplijn: voor als je wil sparren.
  • Gezamenlijke afsluiting: de laatste avond van alle idealenscholen in het land willen we feestelijk afsluiten op één locatie met pitches & genodigden van alle deelnemers.
  • Werving & communicatie, plus de administratie van de deelnemers

Hoe ziet de samenwerking eruit?

Je kunt kiezen uit twee manieren van samenwerken met de idealenschool:

1. opdrachtnemer – de vergoeding die je factureert voor het draaien van de idealenschool in jouw stad is 1500,-.  Daarnaast reserveren we een bedrag voor het huren van een locatie voor de zes avonden, en is er een budget voor koekjes, papier en andere benodigdheden. Bij minder dan 7 deelnemers gaat de idealenschool niet door.
  2. ondernemer – je betaalt een bijdrage van 500,- euro aan de idealenschool om in de lente van 2024 de avondschool te draaien. Ook betaal je 80,- euro per deelnemer en zijn onkosten zoals locatiehuur, koekjes en papier voor jouw rekening. Wat er overblijft is voor jou. Pak een bierviltje en reken uit of dit voor jou interessant is. Adviesprijs voor deelname aan de avondschool is 400,- euro.

Alle bedragen zijn ex btw.

Enthousiast geworden?

Meld je dan aan voor de info-zoom op woensdagavond 17 januari 20.00 door ons een mailtje te sturen via johannes@hoedanwel.nl

Blijf op de hoogte van nieuwe cursussen, opleidingen & data!

Suzan

Benieuwd of de idealenschool iets voor jou is?
Neem contact op met Suzan.
0644648329 | suzan@hoedanwel.nl