Voor idealisten die zoeken naar houvast

Zit je vol met idealen en weet je niet waar te beginnen? Wil jij van betekenis zijn, maar weet je nog niet hoe? Of heb je een idee, en wil je er nu echt mee aan de slag? Dan is de avondschool jouw stok achter de deur.

In deze cursus ga je in zes avonden van ideaal naar uitvoering. Samen met een groep (beginnende) idealisten word je stilgezet: wat vind ik belangrijk, wat grijpt me aan, waarom?

Vervolgens verken je jouw mogelijkheden: Waarbij wil ik betrokken zijn? Wat is mijn kracht? Waar heb ik zin in en wat is haalbaar?

Daarna ga je het experiment aan en doe je ervaring op met jouw ideaal. Of je nu vrijwilliger wilt worden, sociaal ondernemer, of wil veranderen van baan: in deze cursus kom je erachter. We verzekeren je dat je nog tijdens het traject op pad gaat om het uit te proberen.

Aan het eind van de cursus weet jij wat je ideaal is en hoe jij daar vanuit jouw talent en mogelijkheden aan kunt bijdragen. Sterker nog, je bent al begonnen!

De laatste avond van de idealenschool is het slot-event voor alle kersverse idealisten die de avondschool hebben gevolgd in de verschillende steden. We komen bij elkaar in Utrecht, horen van elkaars idealen, vieren wat er is bereikt en leggen nieuwe verbindingen voor de toekomst.

Wat je kunt verwachten

“Deel uitmaken van een groep idealisten, leren van elkaar, delen van ervaringen / uitdagingen. Inspirerende verhalen van facilitatoren.”

“Dat het uit mijzelf blijft komen dat jullie daar een beroep op doen. En de handvatten zijn zó toepasbaar.”

“Boven verwachting. Het was ook het gevoel van samen een groep vormen, elkaar inspireren.”

Bevlogen docenten

Bij de idealenschool krijg je les van ervaren idealisten, die al jarenlang werk maken van hun idealen. Johannes van den Akker en Suzan Doodeman richtten de idealenschool op en omschrijven zichzelf als pragmatisch idealisten: ‘Houd vast aan je doel, maar wees flexibel in de uitvoering.’

Sinds tien jaar begeleiden Suzan en Johannes ook andere idealisten op hun pad. Hun boek ‘Hoe dan wel – lees dit boek en maak je idealen waar’ krijg je toegestuurd na je aanmelding. Naast de oprichters zijn er ook andere ervaren idealisten als docent verbonden aan de school. Dit zijn sociaal ondernemers, activistische doeners, mensen met een Hoedanwel-mentaliteit die talloze projecten op hun naam hebben staan en zin hebben om die kennis en ervaring met jou te delen.

Inspirerende praktijkvoorbeelden

In het boek ‘Hoe dan wel’ staan inspirerende verhalen, verrassende voorbeelden en slimme tips om te zorgen dat je echt aan de slag gaat. Hoe begin je een beweging? Waar loop je tegenaan en hoe anticipeer je hierop zodat je ideaal toch tot uiting komt. Via de idealenschool sta je in contact met een groot netwerk aan idealistische doeners waar je van kunt leren.

Idealistische locaties

Met de idealenschool zitten we altijd op plekken waar de idealen worden geleefd. Waar je ze kunt ruiken en voelen. Bijvoorbeeld op Broedplaats de Ceuvel in Amsterdam, of Oase in Rotterdam.

Zelfreflectie

Je leert jezelf kennen door in beweging te komen en met elkaar te delen wat er dan gebeurt. Wat houdt je tegen? Waarom vind je het moeilijk om over je ideaal te praten? Wat is er zo eng aan het zetten van de volgende stap? Spoiler: je bent zelf je grootste vijand.

Actie

We leggen de nadruk op beweging, iets dóén; laat iets zien van datgene wat je voor ogen hebt. Probeer uit of het past, of het voor jou werkt. En als het geen succes is, laat het dan een gerichte mislukking zijn, zodat je weet waaraan het ligt.

Voor wie?
Ben jij …
  • iemand die zich kwaad maakt over onrecht, ongelijke kansen, klimaatverandering, … (vul zelf in!)
  • iemand met idealen. Die verandering teweeg wilt brengen
  • iemand die wil leren hoe je grip krijgt op je idealen en er iets mee kunt doen
  • iemand die ervoor wil zorgen dat je het kunt volhouden, het niet te zwaar maakt voor jezelf
  • iemand die samen met anderen daad bij het woord wilt voegen en klaar is voor actie
… kies de stad in jouw buurt en doe mee!
Avondschool Amsterdam

6 avonden van 20.00 – 22.30

Donderdag > 11 april, 25 april, 16 mei, 30 mei, 13 juni

Locatie: de Ceuvel

Avondschool Gent

16 april, 23 april, 7 mei, 21 mei, 4 juni

Locatie: Normaalschoolstraat 23 – Gent

Avondschool Rotterdam

9 april, 23 april, 14 mei, 28 mei, 11 juni

Locatie: Oase Rotterdam

Avondschool Amersfoort

9 april, 23 april, 7 mei, 21 mei, 4 juni

Kosten: €485

Locatie: SDG HUB NL (naast A’foort CS)

Avondschool Utrecht

6 avonden van 19.30 – 22.00

Woensdag 10 april, 24 april, 8 mei, 22 mei, 5 juni.

Kosten: €485

Locatie: Kaffeetaria (Croeselaan 207)

Avondschool Groningen

1 maandagavond en 5 dinsdagavonden 19.30 – 22.00

ma 22 april, di 30 april, di 14 mei, di 4 juni en di 11 juni en di 18 juni gezamenlijk slot-event in Utrecht

Kosten: €485
(mocht het bedrag te hoog zijn, neem dan even contact op.)

Locatie: Omapost (Nieuweweg 16)

Blijf op de hoogte van nieuwe cursussen, opleidingen & data!

Suzan

Benieuwd of de idealenschool iets voor jou is?
Neem contact op met Suzan.
0644648329 | suzan@hoedanwel.nl