Voor idealisten met een plan

Loop je al een tijdje rond met een idee, een plannetje om de wereld te verbeteren en wil je daar nu echt eens werk van maken? Of misschien ben je al begonnen maar heb je behoefte aan een goede doordenking van alle aspecten van jouw maatschappelijke / duurzame initiatief of onderneming. Dan zit je goed bij de dagschool van de idealenschool!

Locatie van de dagschool: schip De Pelikaan in de Houthaven in Amsterdam. Foto: Mert Durumoglu

Tijdens deze opleiding van drie maanden zet je jouw sociale onderneming, stichting of initiatief op.

• Vijf vrijdagen verspreid over drie maanden,
  • trainingen over pitchen, experimenteren, verdienmodellen, rechtsvormen, stakeholders.
  • aandacht voor jouw idee: samen maken we het concept nog beter
  • aandacht voor jouw drijfveren, leiderschap en reflectie.
  • twee individuele coachingsessies.
  • Inspirerende locatie
  • docenten met ervaring in sociaal ondernemen

Aan het eind van de dagschool is jouw initiatief stevig doordacht, heb je cruciale aspecten onderzocht en uitgeprobeerd en ben je van start gegaan.

Wat verwachten we van jou
  • Je hebt al een aardig idee van wat je wil gaan doen. Misschien ben je al begonnen, maar dat hoeft niet.
  • Je kunt twee dagen per week besteden aan jouw initiatief, inclusief de opleidingsdagen. Dit mag ook een dag en twee avonden zijn bijvoorbeeld.

Twijfel je of de dagschool bij je past? Aarzel niet om contact op te nemen met Suzan (suzan@hoedanwel.nl / 0644648329 / appen mag ook)

Johannes en Suzan hebben mij als sparringpartner ontzettend geholpen om mijn businessplan scherp neer te zetten. Juist omdat zij zelf ook sociaal ondernemers zijn begrijpen ze heel snel waar ik tegenaan loop en naartoe wil. Ze zijn zelf heel verschillend en daardoor voelde ik de ruimte om mijn plan ook op mijn eigen manier vorm te geven.
annet, buro mlbrgn

Wat kun je verwachten van ons
Bevlogen docenten

Bij de idealenschool krijg je les van ervaren idealisten, die al jarenlang werk maken van hun idealen: Johannes van den Akker en Suzan Doodeman van Hoe Dan Wel. We omschrijven onszelf als pragmatisch idealisten: ‘Houd vast aan je doel, maar wees flexibel in de uitvoering.’ Of het nu gaat om evenementen, demonstraties, ondernemingen, ngo’s, stichtingen & campagnes: de kennis en ervaring hebben we in huis.

Sinds tien jaar begeleiden wij (Suzan en Johannes) ook andere idealisten op hun pad. Ons boek ‘Hoe dan wel – lees dit boek en maak je idealen waar’ krijg je toegestuurd na je aanmelding.

Inspirerende praktijkvoorbeelden

Net als in het boek ‘Hoe dan wel’ delen we slimme ideeën en handige tips om te zorgen dat je echt aan de slag gaat. Hoe begin je met een idee of een beweging? Waar loop je tegenaan en hoe anticipeer je hierop zodat je ideaal toch tot uiting komt. Via de idealenschool sta je in contact met een groot netwerk aan idealistische doeners waar je van kunt leren.

Idealistische locatie

Met de idealenschool zitten we altijd op plekken waar de idealen worden geleefd. Waar je ze kunt ruiken en voelen. We zijn heel erg blij met de bijzondere locatie van deze dagschool: het (gigantische) schip ‘De Pelikaan‘ gelegen in de Amsterdamse Houthavens.

Actie

We gaan niet voor perfectie, we gaan gaan voor actie, dóén. Laat zien wat je voor ogen hebt, doe een experiment, reken het uit, klim op dat podium, vraag anderen om mee te doen. En als het geen succes is, laat het dan een gerichte mislukking zijn, zodat je weet waaraan het ligt.

Zelfreflectie

Je leert jezelf kennen door in beweging te komen en te delen wat er dan gebeurt. Wat houdt je tegen? Waarom is het zo moeilijk om over je ideaal te praten? Wat is er zo eng aan het zetten van de volgende stap? Spoiler: je bent zelf je grootste vijand. Ook daar gaan we bij de idealenschool mee aan de slag.

Voor wie?
Herken jij jezelf in…
  • iemand met idealen. Die verandering teweeg wilt brengen.
  • iemand met een idee, een idealistisch plan.
  • iemand die behoefte heeft aan een stok achter de deur om het echt te gaan doen.
  • iemand die ervoor wil zorgen dat je het kunt volhouden, en het niet te zwaar maakt voor jezelf.
  • iemand die samen met anderen daad bij het woord wilt voegen en klaar is voor actie.

Meld je aan voor de dagschool van de idealenschool!

Volgende dagschool:
sept 2024 in Amsterdam.

5 vrijdagen

Data: Vrijdag 29 september (start), 13 oktober, 3 november, 24 november, 8 december.

Kosten: €1450 (incl btw)

Locatie: De Pelikaan, Houthaven Amsterdam.

Tijdsbesteding inclusief cursusdagen: 2 dagen per week

Blijf op de hoogte van nieuwe cursussen, opleidingen & data!

Suzan

Benieuwd of de idealenschool iets voor jou is?
Neem contact op met Suzan.
0644648329 | suzan@hoedanwel.nl